InnoTrans (2016)

InnoTrans is een tweejaarlijkse conferentie, gaat door in Berlijn (Duitsland) en ieder bedrijf dat met de spoorwegen te maken heeft, is er aanwezig. Dit jaar was het editie 2016 en deze vond plaats van dinsdag 20 t.e.m. vrijdag 23 september. Tijdens het weekend zijn er de publieke dagen waarop men enkel het buitenterrein kan bezoeken. In deel 1 bespreken we de beurs binnenin, deel 2 zal over het buitenterrein gaan. De beurs is namelijk zeer groot en omvangrijk, zoals te zien is op onderstaande plattegrond.

Onderstaande foto toont een van de vele grote standen die op InnoTrans staan, deze is van Bombardier, waarvan er in Brugge (België) een vestiging is.

Andere bedrijven focussen zich bijvoorbeeld op alles wat verbindingen zijn voor een trein. Hieronder ziet u een koppeling gemaakt door het Zweedse bedrijf Dellner.

De passagier wil graag zijn handen wassen na een toiletbezoek, ook hier is terug een bedrijf voorhanden. We zien hieronder op de voorgrond de wasbak die door Varicor geproduceerd werd voor de Eurostar treinstellen.

Ook concepten zoals hyperloop hebben een plaats op InnoTrans. Hyperloop is een transportsysteem in een luchtdrukbuis dat door Elon Musk, oprichter van Tesla, werd bedacht. Hij heeft deze technologie publiek gemaakt, waardoor andere bedrijven dit verder op punt stellen. De stand van een van deze bedrijven, Hyperloop One, ziet u op onderstaande foto.

Een groot bedrijf dat zich toespitst op remsystemen is Knorr-Bremse. Het heeft zijn hoofdzetel in München (Duitsland). Hieronder ziet u de essentiële componenten van het remsysteem van een railvoertuig, evenals de toevoer van zand (in het blauw) voor betere adhesie tussen rail en wiel.

InnoTrans is niet enkel een beurs voor treinen, maar ook voor alles wat komt kijken bij openbaar vervoer. Van ticketing, tot elektronische aankondigingsborden, tot toegangspoortjes. Hieronder zien we de toegangspoortjes van het bedrijf Xerox. Deze werden gebruikt in een testproject van de SNCF. Samen met de toegangspoortjes van drie andere bedrijven, werden deze geïnstalleerd in de stations Paris-Montparnasse en Marseille-Saint-Charles. SNCF testte ze in januari 2016 gedurende drie maanden uit.

Hieronder zien we verschillende informatieborden geproduceerd door het Duitse bedrijf LUMINO Licht Elektronik.

De analoge stationsklok is anno 2016 nog steeds niet weg te denken uit de stations. Hieronder ziet u het Zwitserse bedrijf MOBATIME dat zowel klokken als systemen aanbiedt om overal hetzelfde uur aan de reizigers te tonen.

Niet enkel oplossingen voor treinen, maar ook oplossingen voor metro’s zijn aanwezig op InnoTrans. Hieronder zien we platform screen doors (PSD), dit zijn toegangsdeuren geplaatst op het perron. Hierdoor wordt er een barrière gemaakt tussen perron en metro. De deuren gaan enkel open als er een metro stilstaat voor de deuren. Ze zijn van Spaanse makelij, de naam van het bedrijf luidt Masats.

Logiplus is een Belgisch bedrijf gevestigd in Gosselies. Het maakt onder andere schermen voor stuurposten. Hieronder ziet u zo’n scherm met snelheidswijzer die geleverd werd aan de NMBS. We zien het TBL2 systeem. Dit is een stuurpostsignalisatiesysteem, de toegelaten snelheid word dus getoond in de cabine waardoor hogere snelheden mogelijk zijn. TBL2 is op het moment van schrijven nog altijd in dienst op de Belgische hogesnelheidslijn (L2) tussen Leuven en Ans.

Bij een andere stand kunnen we de techniek van de vele hendels in de stuurpost van dichtbij bekijken. Onder het tafelblad zit er namelijk inklinkingslogica die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je de hendels niet kan bewegen vooraleer je de sleutel hebt omgedraaid.

Niet enkel Europese bedrijven zijn aanwezig op InnoTrans, zo bewijst onderstaande foto. CRRC is een Chinees bedrijf dat rollend materieel produceert. De naam ontstond door de fusie in 2015 van China CNR Corporation en CSR Corporation Limited.

Voor de wintersportliefhebber moeten de bedrijven Poma en Leitner een belletje doen rinkelen. Inderdaad, beide zijn constructeurs van kabelbanen. Aangezien dit ook een transportmedium is, konden ook zij niet ontbreken op de beurs.

Als je de routeplanner van de NMBS gebruikt, al is dat nu via je computer of via een mobiel toestel, maak je gebruik van de software van HaCon. Het hoofdkwartier ligt in Hannover (Duitsland) en zoals je op de muur met vele tegels kunt zien, is de NMBS niet hun enige klant. Het logo van de NMBS vind je trouwens helemaal rechts bovenaan.

Natuurlijk waren er ook heel veel simulatoren aanwezig op InnoTrans. Hieronder zien we een simulatie van een tramlijn in Boedapest gemaakt door het Spaanse bedrijf LANDER. Bemerk ook de kleine beeldschermen op de stuurtafel die zicht geven op het in- en uitstappen van de passagiers.

Ziezo, dit was het voor deel 1. In een volgende blogpost zal deel 2, het buitenterrein, worden besproken. Tot dan!